ד”ר יריב וינצר: סוציולוגיה כבסיס לחשיבה אסטרטגית בגישת איפכא מסתברא
הסוציולוגיה כעוגן מחשבתי ואסטרטגי
עבור יריב וינצר, הסוציולוגיה אינה רק תחום מחקר תיאורטי, אלא מנוע מרכזי המניע את חשיבתו האסטרטגית ואת גישתו לאיפכא מסתברא.
הוא אינו מסתפק בחקר מבנים חברתיים או בניתוח דפוסים סוציולוגיים;
וינצר רואה בסוציולוגיה כלי פרקטי להבנת החברה, ניתוח משברים ולגיבוש פתרונות יצירתיים במצבי אי-ודאות.
הוא שוזר את הידע הסוציולוגי שלו בעבודתו כאסטרטג, תוך שימוש בכלים תיאורטיים ופרקטיים כדי לראות מעבר למה שנמצא על פני השטח. כמי שמביט על החברה הישראלית מזווית חיצונית, אך מתוך מעורבות רגשית וערכית עמוקה, ד”ר וינצר מנסח לא רק תובנות, אלא גם כלים פרקטיים ליצירת שינוי.
מהי סוציולוגיה בעיני וינצר?
מעבר לתיאוריה: הסוציולוגיה כראיית עומק
עבור וינצר, הסוציולוגיה היא עדשה המאפשרת להבין את המבנה החברתי המורכב, את יחסי הכוחות בתוכו ואת הנקודות השבריריות שבהן מתחבאים הסדקים שעלולים להוביל למשבר.
בעיניו, הסוציולוגיה אינה תחום מנותק מהמציאות, אלא כלי להבנת מציאות דינמית ומשתנה. היא מאפשרת:
1. לזהות מגמות חברתיות לפני שהן מתפרצות.
2. לקרוא את “הטקסט הסמוי” של החברה – מה שאינו נאמר אך מורגש.
3. להבין כיצד דפוסים היסטוריים משפיעים על ההווה והעתיד.
ציטוט מייצג:
“סוציולוגיה היא לא רק לדעת לקרוא נתונים או לזהות מגמות. היא היכולת להקשיב לרחשים החברתיים לפני שהם הופכים לרעידות אדמה.”
הסוציולוגיה ככלי בחשיבה אסטרטגית
סוציולוגיה ואסטרטגיה: איחוד בין מחשבה לפרקטיקה
האופן שבו וינצר רואה את החברה והמערכות הפועלות בתוכה מעניק לו יתרון משמעותי כאסטרטג. הוא אינו מסתפק בניתוח קר של מצבים או בהצעות טכניות לפתרונות. במקום זאת, הוא משלב את ההבנה החברתית שלו כדי:
1. לצפות מראש תהליכים חברתיים.
2. לזהות מוקדי משבר שעלולים להתפרץ בעתיד.
3. להבין את הדינמיקה בין מנהיגות לחברה – ואיך זה משפיע על קבלת ההחלטות.
דוגמה מהשטח:
כאשר ליווה מועמד בכיר במערכת הביטחון, וינצר זיהה דינמיקה סמויה בין הקצונה הבכירה לשדרת הפיקוד. במקום לטפל בבעיה באופן ישיר – מה שהיה יוצר התנגדות – הוא בנה אסטרטגיה עקיפה שהתמקדה בחיזוק הקשר עם דרגים בינוניים, מה שגרם לפתרון הבעיה באופן טבעי.
אסטרטגיה ללא הבנה חברתית היא כמו מפה ללא מצפן. היא תוביל אותך, אבל לא תמיד למקום הנכון.
איפכא מסתברא: יישום סוציולוגיה בביקורת מבנים חברתיים
לחשוב הפוך, אבל מתוך תובנה חברתית
הבסיס של איפכא מסתברא הוא לא רק “לחשוב אחרת” אלא לזהות את הנחות היסוד של החברה ולערער עליהן בעדינות אך בעוצמה.
באמצעות הכלים הסוציולוגיים, וינצר מנתח:
1. מה החברה חושבת שהיא יודעת?
2. מהן האמונות שמנהלות את ההתנהגות החברתית?
3. איפה נמצאות הסתירות הפנימיות בתפיסה החברתית?
דוגמה:
לאחר אירועי 7.10, בעוד הרוב המוחלט התמקד בשאלת האחריות הביטחונית, וינצר ניתח את המבנה התודעתי של הציבור הישראלי:
כיצד נבנתה האשליה של ביטחון מוחלט, ומהן הנקודות שבהן האמון קרס.
לפעמים צריך לפרק את כללי המשחק כדי לבנות אותם מחדש. אבל את הפירוק הזה צריך לעשות עם ידיים עדינות וראש קר.
וינצר אינו סוציולוג מגדל השן. הוא פעיל בשטח, בשיח הציבורי, במדיה ובקשר ישיר עם קבוצות שונות בחברה הישראלית.
1. מנתח את המציאות לא מתוך משרדי מחקר אקדמיים אלא מתוך מגע יומיומי עם השטח.
2. פועל עם עמותת “גיבורים קטנים” כדי לשנות תפיסות חברתיות.
3. מדריך ומלווה בכירים במערכות הביטחון כדי לספק כלים פרקטיים להבנת תהליכים חברתיים.
באחד מהטיולים של “גיבורים קטנים” עם חיילי צה”ל, הוא ראה כיצד החיילים והילדים עם המוגבלויות פועלים זה לצד זה. הוא זיהה הזדמנות ליצירת “שיח ערכי חדש” בצה”ל, ששם דגש על אמפתיה ושותפות מעבר למשימה הצבאית.
השדה האמיתי של הסוציולוגיה הוא לא בכיתת ההרצאות או בעמודי המחקר, אלא ברחובות, בבסיסים ובמפגשים הבלתי אמצעיים בין אנשים.
חזון: חברה חכמה יותר, מאוזנת יותר
חברה עם שורשים חברתיים ועמודי תווך יציבים
עבודתו של וינצר מכוונת לחברה שבה:
1. המנהיגות מבוססת על הבנה חברתית עמוקה ולא רק על כושר שכנוע.
2. החברה פועלת מתוך עקרונות של איזון בין זכויות לחובות.
3. מערכות המדינה והחברה מחוברות זו לזו ולא מנותקות.
סוציולוגיה כבסיס לדמוקרטיה יציבה:
וינצר מאמין שהבנת המבנים החברתיים וההיסטוריים היא המפתח לשיקום אמון הציבור במערכות השלטון.
“כדי לתקן חברה, אתה חייב להבין אותה. כדי להבין אותה, אתה חייב להקשיב – לא רק למה שהיא אומרת בקול רם, אלא גם ללחישות שלה.”
סיכום:
סוציולוגיה כמצפן, אסטרטגיה כדרך
וינצר מצליח לשלב בין שני תחומים הנראים שונים – סוציולוגיה ואסטרטגיה – ולהפוך אותם לכלי רב-עוצמה לשינוי חברתי.
1. מביט על החברה מבעד לעדשות סוציולוגיות חדות.
2. בונה אסטרטגיות חכמות, הנשענות על תובנות חברתיות עמוקות.
3. מטמיע את תפיסת האיפכא מסתברא, כדי לזהות את מה שאחרים מפספסים.
המסר של וינצר חד וברור:
מנהיגות שלא מבינה את החברה שלה, לעולם לא תוכל להנהיג אותה באמת.
ד”ר עו”ד יריב וינצר, סוציולוג,
אסטרטג, מומחה לניהול איפכא מסתברא
נשיא עמותת “גיבורים קטנים”.
Comments